20 November: Åter från Hemsön.

Måste börja med att säga att operationen är inställd tills vidare. Ska ut och gå i morgonljuset och berättar mer när jag kommer åter.

Vilken fantastisk morgon. Det var så oerhört vackert. Med diset som vilade över skogskanten och mycket märkliga molnformationer som gjorde att det såg ut som det låg ett land bakom skogen och genom allt sammans smög sig solstrålarna fram. Jag skulle verkligen vilja visa er men dessvärre hade jag glömt kameran.

image224
En annan dimmig morgon över samma skog.
Foto: Tord Pettersson

Hursomhelst; när jag var på njurmedicin igår och träffade doktor Erland kom vi, med hjälp av duktiga doktor Pelle Eskilsson, fram till att vi avvaktar med att ta bort bisköldkörtlarna ett tag. Kreatininet hade gått ner ytterligare och låg nu på 121 och det är ju för njurmiljöns skull man vill ta bort de små rackarna. Dock var kalken lite högre än förra veckan. Mumsar vidare på mina piller och hoppas att värdena håler sig. Är inte så sugen på operation även om jag självklart är beredd att genomföra den för njurens skull. Men alla jag pratat med som tagit bort sina bisköldkörtlar har lång tid efteråt besvärats av svåra kramper i ben och mage. Jag hade mycket svåra benkramper före transplantationen, satt och sov i tre år, och det är nog den absolut största vinsten att slippa dem.

Nu tar jag vecka för veecka för att se om värdena håller i sig eller om vi måste tänka om vad gäller operation.


Kommande inlägg är ett par veckor men jag ville först förankra med alla inblandade att det var OK att publicera.

HÄR SKA BYGGAS ETT "MORMORSTORP"!

image216
Tittar Ni riktigt noga ser Ni mig där jag måttar ut Mormorstorpet.
Foto: Per-Erik Åström

En snabb helg på Hemsön blev det (10-11/11). Vi kom iväg ganska sent och stannade desutom vid Spishuset i Säbrå. Som av en händelse snubblade jag över en alldeles ny Anderssen-kamin med täcksidor av täljsten (lagrar värme en hel natt) anpassad för ett hus på 22 m2 till extrapris. Hur det kan bli!

Stannade även och pratade med grannen B. om markberedning, plintning och hjälp med bygge till våren. "Inga problem. Det ordnar sig". Jag förstår ingenting. Att det kan vara så enkelt. Jag som är van att gräva för hand och forsla bort "grävet" i skottkärra. Att det finns stora grävare med skopa som gör sådant i ett naffs. Att det finns grannar som vill hjälpa till att resa stommar. Tack o tack o tack!

Det lilla "Mormorstorpet" ligger med framsidan mot söder och utsikt mot Per-Erik och Ulrikas "Johanstugan". Snett bakåt uppåt husserar bästa kamraten och hemmansägaren Myran med sina fyra barn i självaste "Myrboet". Ägorna består dessutom av "Farsfarsstugan", "Henryhuset", "Myrstacken" och snart även "Mormorstorpet". För en stund sedan var jag i skogen till vänster och hämtade gran- och lingonris till julens kransar. Det var så stilla och vackert och riktigt julkortslikt med all snö och tunga grenar. Här vill jag leva och här vill jag dö.....Kan ni förstå vilken dröm. Att få vara omgiven av sina allra bästa vänner och hästar, hundar och kanske små lamm.
 
image218
    Panorama över min kommande utsikt, "Johanstugan".
    Foto: Per-Erik

Jag blev även presenterad för Madde. Vilken tjej! Gillade henne skarpt från första stund! Madde driver Hemsö fästning ( http://www.hemsofastning.se/ )på somrarna och har hästar till uthyrning för olika ändamål. Hon är en oerhört duktig hästtränare ( http://affinitys.dinstudio.se/text1_2.html ) enligt Per-Erik.

När det lilla Mormorstorpet är klart är det tänkt att se ut ungefär så här fast något mindre. Med tjärat brädtak och vresrosor och riddarsporrarrunt om. Tänker att jag ska sova under tak på midsommaraftonsnatt. I HELA mitt liv har jag drömt om en röd stuga med vita knutar...

CA-Boden björkbacka fritidshus ritningar friggebod fritidshus stuga gäststuga hytte
Stuga från CA-boden i Härnösand.



Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Vad skönt att operationen är inställd tills vidare. Ditt planerade mormorstorp ser helt fantastiskt ut, rena drömmen. Hoppas att vi ses snart igen, det är alltid lika trevligt att träffa dig.

2007-11-20 @ 09:09:11
Postat av: per-erik

Det blir jättefint Marika. Så fort tjälen går ur marken i maj så går det fort. En veckas jobb, sedan står det där.
Välkommen till ön!

/pe

2007-11-20 @ 09:32:24
Postat av: Marika

Hej på er båda!
Det är precis lika roligt att träffa dig Elisabeth
och Kent. Tänk när du törs ta emot besök, då kommer vi, jag och Per-Erik.

Jag kan inte tro det, Per-Erik, att det verkligen går att förverkliga. Men nu är det snart beställt och då finns ingen återvändo. Det känns fantastiskt fint att bli grannar med dig och din fina familj och med Myran och alla barnen. Vilken sommartillvaro med ungar, hästar, hundar och kanske lamm. Rena Bullerbyn.

2007-11-20 @ 12:14:04
Postat av: Elisabeth

I mitten av januari har det äntligen gått tre månader så då får vi ta emot besök. Ni är mycket välkommen att hälsa på oss då och vi ser fram emot att också få träffa Per-Erik.

2007-11-21 @ 08:12:48
Postat av: Marika

Åh, vad det ska bli trevligt. Det ser jag fram mot. Vi tar det före den 21 januari för då börjar jag jobba. Må så gott både du och Kent.

2007-11-21 @ 10:05:00
Postat av: Clara

Ja, Marika, du är verkligen välkommen!
Det blir en väldans massa stugnamn att hålla reda på men det är helt underbart och mormorstorpet klingar fint tillsammans med Johanstugan, farfarsstugan, mystacken och alla de andra små stugorna som befinner sig i Prästhusby.. Nu skulle jag klassa prästhus som en äkta by, nu med snart 4 hushåll!

2007-11-21 @ 16:44:40
Postat av: Marika

Åh, men Clara!
Är du också på bloggen på besök! Så trevligt och vad glad jag blir att du tycker att det ska bli kul. Jag tror också att det blir himla bra. Tänk vilket gäng. Vilka fester vi kan ha i Myrstacken. Vi fyller den snart själva med Prästhusbyinnevånare. Hur gick det med linserna. Hitade du några som passade? Sköt om dig och hälsa din sjuka mamma (numera kallad "Snorkfröken" för hon måste snorka tre gånger om dagen för att bli kvitt bihåleinflammationen).

2007-11-21 @ 18:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0