JULAFTON.

 image268

EN RIKTIGT GOD JUL TILL ALLA MINA BLOGGLÄSARE OCH TACK FÖR ATT NI VARIT MED MIG SEDAN DEN MAGISKA DAGEN 30 MAJ. NI HAR BETYTT OERHÖRT MYCKET FÖR MIG!!

image269
Moa klär den pyttelilla granen som jag och hunden var ute och hämtade i Sidsjöskogen kvällen före julafton.

Den här julen är det bara jag och Moa och Klara, vilket inte alls är bara. Det är första julen på mycket länge som firas i frid i hemmet. Med skilsmässobarn kan det lätt bli lite yrsligt. Men det är alldeles ljuvligt att vara vi tre. Det var meningen att vi skulle till Tove med familj men Tove har varit i Indien och tagit campylobacter med sig hem och de är jag jätterädd för. Vill inte kräkas upp mina mediciner nu när värdena hoppar upp och ner. Annars hade ju det naturligtvis varit underbart att vara där också med barnbarnen.

image270
"Elden" sprakar i den öppna spisen och julefriden lägrar sig över det Ördellska hemmet och rimmen skrivs även de kvällen före julafton.

image271
Nu är det julaftonsmorgon, barnen har fått sina morgonklappar och vovven ligger lugnt och väntar på  sin första julaftonskissetur någonsin i Norrland (han har sitt hem i Bergslagen).

Moa åker med sin pappa till farmor och Klara tar med sig Vovven och en bit skinka och går till sin pappa.

image278
Moa hos farmor med katten Pelle.

Lagom till tre kommer båda barnen tillbaka.

image277
När Kallijankas jultomte farit iväg med sina renar  är det dags för  en mycket anspråkslös julmiddag.

Men plötsligt och helt oväntat...kommer tomten!!!! Den alldeles riktiga Tomten från Korvatunturi Med våra julklappar!!

image279

Inte sedan jag var barn har jag blivit så överraskad. Klara bara stog och gapade och Moa log lite förläget och kramade tomten precis som när hon var liten. Helt fantastiskt. Det är fortfarande ett mysterium var han kom ifrån.

image272
Skinka, jansson, köttbullar, prinskorv, rödkål och lite rödbetssallad.

Vi äter i lugn och ro. Mamman dricker traditionsenligt mumma efter eget recept, Moa dricker smultroncider och Klara julmust och vi hoppar helt över efterrätt. Tittar på Karl-Bertil Jonsson och sen blir det en lika anspråkslös klapputdelning (av resten av klapparna som inte rymdes i tomtens säck) som middag.

image273
Hoppsan! Precis en sådan här jacka hade visst Moa hunnit köpa...

image280
Tim fick ett paket köttbullar och sen trodde han att alla paket innehöll samma sak.

image276
Tim däckar först......sen båda barnen....

...och medan fullmånen lyser som en juledamer över det lilla huset i norr...

image281

...somnar vi alla fyra och drömmer om fred på jorden, om att någon gång få vara Marion i Sherwoodskogen och om våra allra bästa julklappar.
Tim drömmer om tre köttbullar...
....Moa drömmer om alla sina julklappar men mest om sina glittriga underkläder...
...Klara drömmer om Ringentrilogin....
....och själv drömmer jag om en rosablommig sommarklänning från stadsmissionen, en nytankad Mp3-spelare och boken "Med livet som insats - berättelser om Majakovskij och hans krets". Dessvärre bor det nog en liten Ebenezer Scrooge i oss alla tre för vi drömmer också om pengar... Zzzzzzzzzzzzzzzzzzz........





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0