8 December: Bättre än börsen.

image239      image240
I går fördrev jag tex tiden på Strand med mina vänner och blev med tiden lite blank i blicken.

Många undrar hur jag fördriver mina dagar när jag är sjukskriven. Inga problem. Prover, sjukhus. mediciner, motion och lite annat pyssel utgör i sig en halvtidstjänst. Resten av tiden MÅSTE jag absolut göra sådant som jag aldrig hinner annars i vardagen. Det är en del av återhämtningen. Tex sittet jag ofta på "bibblan" och läser på fack- eller tidningsavdelningen. Slamfärger, papptak, solfångare, kaminer, ja, det är mycket som fångar intresset. Jag har verkligen inte många laster men kolorerade inredningsmagasin är en av få. Och vad händer när man läser dem om vackra handvävda kuddvar från Svensk slöjd för 1700 pix, om fodrade fårfällar för 25.000:-!!! vackra handbroderade linnekuddar, överkast mm. mm. Jo i min livliga hjärna formligen rusar det fram idéer i expressfart. Men så ska ju Fredrik R. ha sitt och kvar i min börs blir inte så mycket mer än några kronor till torktumlaren som skramlar på botten efter matinköp o.d. Men nöden är uppfinningarnas moder.

Min fantastiskt roliga mamma visste ett bra sätt att spara pengar. Man handlar jättedyra saker jättebilligt på halva-halvapriset-REA. Ju mer man handlar desto mer sparar man. Hon kunde komma indansande i hallen med händerna fulla av kassar och utbrista: "Ni kan inte gissa hur vaaansinnigt mycket jag har sparat idag. Flera tusen  säkert!"

Men jag bräcker henne med hästlängder (tack mamma för det sociala arvet). Jag har ju tid att både gå runt på loppisar och leta och att sy och fixa. Så nu ska vi räkna ihop hur vaaansinnigt mycket jag har sparat sista veckan.

SPAR 1: När mamma avled övertog jag delar av arvet efter mormor vilket bl a innehöll silverbestick "franska liljan" eller "gammel franska" som de också kallas. Det var massor av olika delar men dessvärre inga matgafflar eller matknivar. Så jag började leta på nätet där var priset 4.600:- (ca 766:-/styck) för sex knivar!!! Så jag traskade iväg till bästa loppisen. Jo, där låg de. Tio knivar för 10:-/styck.  SPARAT: 6.600:-

image241

SPAR 2: En dag tappade jag termosen i golvet. Krasch och tusen vassa bitar. Den var inte särskilt märkvärdig men kaffet blir fort kallt utan termos. Styrde då stegen mot Myrorna, och, yes, där fanns den! Jag anade på någon omedveten nivå inom mig själv att det var något särskilt med den. Kostade 25:- och var himla snygg. I kommande reklambladet från Cervera fanns den med för 2000:-.  SPARAT: 1975:-

image242

SPAR 3: Såg i ett av de kolorerade magasinen sååå fina kuddar som sulle passa såååå bra i "Mormorstorpet". Priset på Fina gatan  var 1700:-/styck. Handvävt och rackarns fint. Bästa loppisen sålde det handvävda tyget i hellinne för 40:- som räckte till två kuddar. IKEA sålde innerkuddarna för 99:-/styck och tofsarna gjordes av restgarner. Här SPARADES 3160:-

image243    image244

SPAR 4: Den grå fårfällen på Fina Hemslöjdsgatan för 25.000:- fodrat med randigt tyg. På Rörgatan kommer fällen Ludde från IKEA för 350:- och tyget fanns i lådorna. SPARAT: 24.650:-.

SPAR 5: Fantastiskt fina handbroderade grå linneörngott på Fina gatan för 750:-/styck. Tyg ur Rörgatans lager och brodergarn från mormors påsar 0:-. SPARAT: 1.500:-.

image245   image246

Spar 5: Snubblade över ett jättefint överkast på Indiska. Åter till Rörgatans skåp och lådor plus ett istoppstäcke från IKEA för 29:- blir det snart ett ännu snyggare täcke, ännu inte riktigt klart. SPARAT 1700:-. 

image247

SPAR 6: Trevlig krans på City 129:-, från skogen 0:- plus band som var kvar från örngotten. SPARAT 129:-.

image248

Ja, ni förstår ju själva att jag inte precis lider av några sysselsättningsproblem. Resultaträkning: Har införskaffat och tillverkat saker för 39.889:- till ett pris av 744:-. Har alltså enligt mammas filosofi sparat 39.145:-. Jag har alltså lyckats med en värdeökning på mitt kapital med (hjälp vad svårt det är att räkna %)  över 5000% på en vecka. Det är bättre än börsen OCH DÅ ÄR DESSUTOM DET MESTA ÅTERVINNING!!! Hallå TV1, 2, 3, 4, 5 osv. Jag kan ta över efter Ernst, Martin och allt vad de heter, och leda programmet "Fullständig homemakeover för max 1000 pix".


Om hälsan rapporteras efter fullständig halvårskontroll på månadag.
På tisdag kommer Britta från Rimbo med Toms bror som ska bo här till nyår. Åh, vad trevligt det ska bli med hund i huset.

image249  image250  image251  image252

Tord har tagit samtliga bilder på Tom.


Kommentarer
Postat av: per-erik

Marika - när du visat dig vara så OTROLIGT sparsam så kanske du borde lägga en slant på dig den här:
http://www.blocket.se/vi/14217731.htm?ca=11_s

:-)

2007-12-09 @ 09:52:51
Postat av: Marika

Men! Jag får ju låna en hund gratis. Sparat: 9500:-!

2007-12-09 @ 18:40:26
Postat av: moa

men mamma!!! den där kransen är ju inte från skogen, den är ju av plast! =P

2007-12-10 @ 08:56:16
URL: http://msnorton.blogg.se
Postat av: myran

DET teveprogrammet vill jag se! Ring direkt till Eva Hamilton; jag kan supporta som Ständig Sakletare

2007-12-10 @ 10:18:21
Postat av: Mamma

Men Moa!
Det är ju granris full med sårspray så att barren ska sitta kvar!!!!

Myran!
Självklart ska du vara med...men vem är Eva Hamilton?

2007-12-10 @ 16:59:18
Postat av: Eva Hamilton

Hej Marika - Gud vilken strålande programidé! Titta förbi mig när du är i Stockholm så får vi diskutera vidare. Jag sitter i TV-huset på Gärdet. Det står direktör på dörren.

God Jul och Gott Nytt År/Eva H

2007-12-10 @ 18:38:28
Postat av: Marika

Det var ju fantastiskt roligt att du omedelbums dök upp här. Självklart kommer jag. När har Du tid?
Mvh Marika

2007-12-10 @ 18:55:01
Postat av: moa

haha okej. lätt att ta fel! men jag ska kolla noga när jag kommer hem och hämtar mina grejjer idag!

jag sitter på bussen nu minsann. fast den har inte åkt än så det är det värsta kvar!

2007-12-11 @ 08:15:08
URL: http://msnorton.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0