28 December: Hit- och- dit- Krea.

image283
Idag snöar det på den lilla trädgårdsmöbeln framför mitt köksfönster.

Ja, så har jag då varit på ett nytt besök på lab. och hos Syster Ulrika. Vid utskrift ser provraden rätt hyfsad ut. Prover som avviker från normalvärdet är märkta med en liten stjärna. Förr i världen, innan transplantationen, såg lab.svaren ut som en gnistrande stjärnhimmel, numer når den inte ens upp till Karlavagnen vad gäller antalet stjärnor. Det svar som ständigt lyser som polstjärnan är Kreatininet. Det är inte skyhögt (ha) men lite för högt för att man helt ska kunna slappna av och inte bry sig om det. Men det ständiga bekymret, kalken, ligger, hör och häpna, på 2.57 och normalvärdet är 2,5 (trots att jag uteslöt Zemplar. Jag tror inte att Dr Erland blev så upprörd). Har jag en himla tur svarar Kreat på detta och är lägre på torsdag när jag tar prover nästa gång. Annars blir det nog kontakt med Göteborg. Men det är ingen större fara. Har nyss gjort ett ultraljud av nya njuren och det ser fint ut. Ingen vätska, inga svullnader eller konstiga kärlutbredningar. Bästa Per-Erik, Du behöver inte oroa Dig.

image282
Bildevis.

Många är det som sett mig virka på bussar, i väntrum, på njurmottagningen, på kaféer och lite här och där. Flera har frågat vad det ska bli och om jag kommer att hinna färdigt till jul. Jodå, det blev en pläd och färdig blev den. Mottagaren har dock inte fått den än så jag vet inte om den kommer att bli uppskattad eller inte. Får rapportera om det längre fram. Har i alla fall börjat på en till som ska pryda mormorstorpet. Beräknad byggstart i påsk. Må så gott alla och glöm inte att anmäla Er på www.livsviktigt.se


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Toppen att kalkvärdet är så bra, hoppas att kreatininvärdet också har gått ner till nästa vecka. Kanske det inte behöver bli någon operation trots allt. Jag var på läkarstationen här hemma och tog mina prover i torsdags och det såg bra ut. Vi syns nästa torsdagmorgon, då jag skall ta mina prover hos syster Ulrika igen.

2007-12-29 @ 15:47:34
Postat av: Marika

Åh, ja Elisabeth! Då ses vi. Det blir trevligt. Vad glad jag blir för din skull att värdena är så bra. Hälsa Kent. God fortsättning och Gott Nytt År!

2007-12-29 @ 17:06:59
Postat av: Ulla

skönt att stjärnhimlen blivit mindre. Kan inte föreställa mig oron inför varje kontroll. Hoppas du slipper operationen. Jag bär sedan många många år tillbaka ett donationskort i plånboken. Måste kanske förnya det för det ser rätt slitet ut. Har också pratat med min familj om donation för att veta hur alla ser på saken.

2007-12-29 @ 21:54:05
Postat av: Marika

Toppen Ulla!
Jag tror att det är viktigt att beröra sådana här frågor framförallt med sina barn. Min upplevelse är att unga har en mindre dramatisk inställning till vad som händer med kroppen efter döden än äldre. Jag har pratat med många av Moas komisar och för dom är detta inget problem. De flesta ställer sig positiva till donation och har anmält sig. Men många har skrivit in små passusar som tex. "Hela kroppen utom hjärnan går bra för jag har tänkt så många konstiga tankar som jag inte vill att någon annan ska behöva bära". En annan berättar att hon skrivit att hon inte vill donera sitt hjärta för det brast när hon var olyckligt kär. Det är helt OK tycker jag för de vet var de hittar www.livsviktigt.se och kan gå in och ändra villkor utifrån livserfarenheter. Det viktiga är ju inte heller att måsta donera utan att ta ställning. Jag önskar dig och din familj ett riktigt gott nytt år. Själv ska jag fira in det nya året med Myran och dito på Kronholmen i Härnta.

2007-12-30 @ 08:29:57
Postat av: Ulla

Och där ses vi!

2007-12-30 @ 10:41:12
Postat av: Marika

Åh, men det blir ju jättekul!!!!

2007-12-30 @ 11:12:51
Postat av: Elisabeth

GOTT NYTT ÅR Marika med familj!! hälsa även Per-Erik från oss. Vi syns snart igen.

2007-12-30 @ 12:24:18
Postat av: Marika

Ett riktigt gott nytt år till er också. Vi ses på torsdag.
Kram

2007-12-30 @ 17:46:52
Postat av: Jörgen Petersén

Hej Marika. Vill bara önska dig och din familj ett Gott Nytt År 2008. Jörgen P.s Jag kommer att börja studera till våren (jippi)

2007-12-30 @ 20:24:07
Postat av: Marika

Hej Jörgen!
Tack för den hälsningen. Hoppas även att du får ett fint nyår. Gissar att det är sjuksköterskeutbildningen. Då får du så småningom mig till lärare igen efter alla dessa år. Välkommen.

2007-12-30 @ 22:21:28
Postat av: per-erik

Hej - ville bara önska dig ett Gott Nytt År och en kul kväll.
Själv kurerar jag mig med noskapin och alvedon efter en sjuhelvetes förkylning. F ö är boken om den ryske poeten Majakovskij en gripande läsning och ett imponerande stycke litteraturhistorisk forskning. En märklig man var han och hans krets av människor likaså i en tid - ryska revolutionen, då allt tycktes möjligt. Boken finns på Hemsön och
du kan låna den i slutet av januari då vi åker upp till Kent och Elisabeth i Kramfors.

sköt om dig/pe

2007-12-31 @ 07:59:54
Postat av: Marika

Bästa Per-Erik!
Hoppas verkligen din förkylning snart går över. Det var tur vi inte träffades så mycket i jul för den hade jag verkligen inte velat ha. Hoppas även att ni får en fin nyårsafton. Vad gäller Majakovskijboken fick även jag en av Tomten. Visst, den är alldeles fantastisk. Även boken om den röda lilla fågeln tycker jag är fin på sitt sätt. Må så gott det går och tusen kramar till dig och hela din familj.

2007-12-31 @ 09:17:12
Postat av: Lars-Gunnar

Hej!
Jag har med mycket stor tillfredställese läst det mesta av vad du skrivit i din blogg och inlägg.
Jag gjorde min transplantation 24 oktober 2007 med min sambo som donator.
Jag känner igen det mesta av det du skrivit. Kreat är ett kapitel för sig, det har gått upp och ner, varje gång det går upp är det lika jobbigt. I övrigt har jag har inga stora problem egentligen. Oron finns dock till och från hela tiden.
Jag har som du skrivit ner mycket av det som hänt, men bara för mig själv. Jag startade januari 2006 när jag blev akut sjuk och blev inlagd och det konstaterades att jag hade njursvikt, med i stort sett ingen funktion. Tyvärr höll jag bara på att skriva i ett par månader till jag började jobba igen i början av april 2006 (75%).
Under tiden jan 2006 till maj 2006 körde jag bloddialys och därefter fram till transplantationen i oktober 2007 var det påsdialys som gällde för mig.
Jag åtrupptog mitt skrivande vid transplanationen. Det har varit mycket bra för mig, framförallt under de två veckorna jag låg inne efter transplantationen. Sjukhustiden är något jag vill glömma, man ser om man är något så när "frisk" hur dåligt den fungerar och så ineffektiv den
är.

Nu har det gått snart fyra månader i mitt nya liv. Det går egentligen inte att beskriva hur fantastiskt det är, och hur tacksam jag är mot min sambo.Tiden helt hemma och efter ett tag deltid hemma har inte varit långsam eller svår att fördriva. Jag började jobba i mitten av dec 2007, efter ca två månader. Jag startade med en dag per vecka. Sedan har jag sedan mitten av januari 2008 jobbat tre dagar per vecka, och kommer att börja heltid fr o m 25/2 om allt fungerar.
I dag är det fredag, min sjukskrivna dag, så nu är det hem och hushåll som gäller till min sambo kommer hem från jobbet.
Jag har inte nämnt mycket om min fantastiska sambo, men hon mår bra, började halvtid efter 1,5 månad och heltid efter 2 månader.

Hälsningar

Lars-Gunnar

2008-02-15 @ 12:22:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0