10 December: ...och så går det upp...och ner...

image253

Vad  är väl en bal på slottet jämfört med en dag på Njurmedicin - blott ingenting.
Traskar hemifrån i ett snövitt landskap som vilar i ett djupt vintermorgonmörker klockan 6.50. Tar sjubussen från Södermalm, får vänta en dryg kvart på stan och anländer sedan till sjukhuset 7.45. Går raka vägen till kem-lab. och tar en väntelapp som uppger att 663 är mitt nummer. Apparaten står på 648 men det går fort så snart de börjar klicka fram numren. Tio över åtta är alla tio rören väl fyllda och kisseprovet lämnat i lilla röda luckan. Traskar vidare till Café Nöjet och köper mig en kopp kaffe, en leverpastejsmörgås på sportbröd och en juice att svälja ner all flytande medicin med. Vidare till njurmedicins väntrum och där sitter Elisabeth. Hon åkte från Kramfors klockan sju och tycker att jag är lite sen!! Det säger en del om Sundsvalls kollektivtrafik. Vi fikar, pratar, fnittrar och planerar framtidens träff i Kramfors.

Ska träffa Doktor Erland 14.30 så strax före tio när vi fnittrat färdigt tar jag bussen till stan. Uträttar lite ordförandeärenden hos Lotta på Riksbyggen. Hon är också himla trevlig och mycket, mycket duktig. Kan inte låta bli att ta en sväng förbi Myrorna (jag har en väldig fallenhet för Myror av olika slag) och finner en fantastisk liten tuppkrok i vitt porslin för två (2) kronor!! Vänta så ska jag fota den så får ni se. Den kommer att bli jättefin med kökshandduken på i Mormorstorpet.

image255
Sorry, jag är ingen mästerfotograf.

Bytte lite kläder som Klara köpt som inte var riktigt bra. Åt lunch på nya caféet "Barista" som är helt ekologiskt och köpte sedan lite julklappar.
 


Åker tillbaka till njurmedicin med 14-bussen. Blir åter väl mottagen. Alla är alltid lika hjärtliga. Syster Ulrika tar blodtrycket som ligger på 110/80 vilket är mycket bra. Vad vikten var tänker jag inte berätta. Doktor Erland fladdrar förbi med något vilt i blicken och berättar att han är försenad. Inte gör det mig något. Är man sjukskriven för att man inte kan jobba tycker jag inte att man kan ställa några tidsmässiga krav. Det är ju liksom den sysselsättning jag uppbär ersättning för - att vara sjuk. Men det mest fantastiska är att när han väl får tid så är han lugn som en filbunke och verkligen ärligt och uppriktigt intresserad av mina provsvar och mitt tillstånd. Han hade t. o.m. tagit med power-point-kopior på mina bisköldkörtelvärden till en konferens i Umeå för att få lite tips och idéer. Och det var nog bra det för idag var de värdena ingen höjdare. Krea var uppe i 140 och kalken 2,7. Ååh, vad less jag blir. Trodde verkligen att värdena hade sjunkit eftersom jag hade tjuvstartat med Zemplar. Nu blev det en ytterligare en höjning av Mimpara som är kalksänkande. Kollegorna i Umeå trodde att det kunde förhålla sig så att en av de fyra bisköldkörtlarna inte längre lyssnar på kroppens signaler utan producerar kalkstimulerande hormon för brinnande livet. Den har liksom hakat upp sig efter att ha levt dysfunktionellt i så många år. Bäste Erland konfererar vidare med olika kolleger och jag kommer tillbaks på måndag om en vecka.

Hämtar två dunkar för urinsamling till nästa gång och möter My Private Nurse Ulrika på vägen ut. Vi fnittrar lite och pratar party, sen går jag ner och tar bussen hem. 17.10 stiger jag in genom ytterdörren, så gott som tolv timmar efter det att jag gick hemifrån. Som en bal på slottet fast med båda skorna i behåll.
Här, Ulrika, får du en flaska av årets glögg och lite annat gott:

image256  
 

HJÄLP!! MIN MEJL FUNGERAR INTE. VIILL NI NÅGOT VIKTIGT SÅ RING ELLER SKRIV DET PÅ BLOGGEN SÅ LÄNGE.


Kommentarer
Postat av: per-erik

Skaffa gratis e-post på Google!
www.gmail.com
Bra, gratis och enkelt - kommer du dessutom åt från vilken dator som helst.
/pe

2007-12-11 @ 04:43:10
Postat av: Marika

Jo, jag var inne på att fixa en hotmail men det känns så bökigt att informera alla. Det är telia som grävt av en kabel. Det fixas nog under dagen. Ringer dig om en stund.

2007-12-11 @ 09:20:53
Postat av: Ulrika (

Tack så mycket för glöggen, 07:an var ju inte så tokig och även tillbehören !!!! mums !! du är väl för snäll du !!!

2007-12-11 @ 09:33:47
Postat av: Marika

Ulrika.
Tro det eller ej men jag har en pytteflaska 07:an kvar. Du ska få den av mig alldeles på riktigt. Observera att den inte ska ses som muta och jag tror inte heller du behöver skatta för den. Tillbehören får du dock stå för själv.

2007-12-11 @ 09:39:57
Postat av: Elisabeth

Jobbigt att du inte får ordning på dina värden. Jag ser att du skall tillbaka på njurmedicin på måndag igen, så tyvärr ses vi inte nästa vecka, då jag inte skall tillbaka förrän på onsdag. Hoppas att det går bra att vara hundvakt. Ha det så skönt och mys med honom. Jag håller nog på att bli förkyld, det känns i näsan och i ögonen, är lite orolig hur min kropp skall reagera på detta. Bryter förkylningen ut får jag nog ringa till "våran" underbara syster Ulrika och höra med henne.

2007-12-12 @ 11:57:51
Postat av: Marika

Hej Elisabeth!
Ja, jag blev onekligen lite besviken. Trodde verkligen att de skulle vara bättre med all medicin. Men Erland forskar och klurar och jag litar blint på att han kommer på något bra. Jag tror inte en förkylning är så farligt men visst är det tur att vi har våran Ulrika att rådfråga. Må så gott och hälsa Kent.

2007-12-12 @ 16:14:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0